Bruk av jobbelister/jobbetavler, med bilder som viser hva vi skal jobbe med, er noe jeg har brukt i mange år. Når jeg har med barn på språkgrupper, så er det svært nyttig med en oversikt over hva vi skal jobbe med. Det skaper forutsigbarhet, og hjelper barna å konsentrere seg om hva vi skal gjøre. De slipper å bruke energi på å lure på hva som skal skje.
Noen barn liker å ha oversikt, mens en del barn har et stort behov for å ha oversikt og visuell støtte, slik at de vet hva som skal skje, og hva som forventes av dem. Jeg opplever at barn som får en visuell oversikt over hva de skal gjøre blir roligere og mer konsentrerte, og de klarer bedre å fokusere på det vi skal gjøre. Hvis jeg ikke bruker en slik oversikt kan barn spørre hva vi skal gjøre, og stadig spørre om vi ikke kan gjøre det og det… Men med en jobbeliste med bilder, så godtar barna veldig fint hva vi skal gjøre, uten spørsmål eller kommentarer på at de heller vil gjøre noe annet.
Slik bruker vi jobbelista:
- Jeg setter på bildene på forhånd, eller sammen med barnet/barna som skal være med.
- Vi ser på jobbelista sammen og snakker om hva vi skal gjøre.
- Det hender barnet/barna får velge den siste aktiviteten, så ofte velger de pc eller iPad til slutt, og da står den som en gulrot på slutten av jobbelista.
- Når vi er ferdige med en aktivitet tar vi vekk bilde av denne. Da er det lett og oversiktlig for barna, og de kan lett følge med på hva vi skal gjøre, i hvilken rekkefølge, og de vet når vi er ferdige.
- Jeg har laget busser, og synes det fungerer veldig fint. Da kan man velge om man vil sette på noen få bilder i rutene på bussen, eller om man vil ha mange bilder ved flere aktiviteter. Og de står fint i rekkefølge på bussen.
Man kan også tegne en enkel jobbeliste. Da tegner vi aktivitetene som skal gjøres på språkgruppa, og så setter vi kryss på det som er ferdig,
Lykke til!
Språktrening er gøy 😉
Hei Språkhjertet.
Som gamal norsklærar, spesialpedagog og logoped i PPT er det veldig stas å lese sidene dine! Fått mange tips, som eg aldri har tid til eller fantasi nok til å tenkje ut sjølv. Så «du» er i bruk som idèbank også for meg, stadig vekk. Eg er rådgjevar, men treng å gje gode råd og tips, og sida di har vore veldig god å hente idear frå. Så bortsett frå ein manglande /t/ eller /r/ i tittelen på sida (Språkhjertet (eintal)/Språkhjerter (fleirtal) – ikkje språkhjerte (norsklærargenet mitt måtte beklagelegvis yppe seg her), så er dette ei inspirerande side. Takk for at du legg ut alt du kan, og håpar du held fram med det. VhGroS.
Hei, og takk for hyggelig tilbakemelding ???? Jeg har mange ideer etter 16 år i barnehage, og deler dem gjerne. Har fått tilbakemeldinger fra flere logopeder som sier de har nytte og glede av det jeg legger ut, så det er moro. Selv starter jeg på logopedutdanning nå om en uke, og gleder meg til det, da jeg har et stort engasjement for språk-og uttale, og har jobbet mye med dette.
Når det gjelder navnet Språkhjerte/Språkhjertet er jeg enig med deg. Navnet på bloggen min var først Språkhjertet, men før sommeren endret jeg det til Språkhjerte. Det var så mange som ikke fikk med seg at det var t på slutten, så det var enklere å ta vekk t.