Jeg er veldig glad i pekebøker, og bruker dem mye med barn jeg jobber med. Særlig synes jeg pekebøkene til Kari Grossmann er fine. De er bygget opp slik at det er et tema/en kategori for hvert sideoppslag i boka, og forfatteren har samlet dagligdagse ord som barnet kan kjenne igjen. Slike bøker er fine for å øve på ord og begreper.
Dette er supre bøker å bruke med de yngste barna. Det er så mange spennende og morsomme ting som skjer i boka, og så mange personer, ting og situasjoner å samtale om. Her er det mange ord å snakke om og benevne, og du kan sammen med barnet øve på både forståelse av ord, og øve på å bruke ord for å fortelle om hva som skjer på bildene. Illustrasjonene er fargerike og tydelige, og egner seg ypperlig med tanke på språkstimulering i hverdagen.
GOD MORGEN
KOM OG SPIS!
DET ER VÅR
AU DA!
LØRDAGS-HANDEL
JUMP UTI!
BYGG, REIS DEG!
EKSEMPLER PÅ HVORDAN DU KAN «LESE» PEKEBØKER:
- Hvis du vil ha fokus på SPRÅKFORSTÅELSE (reseptivt språk), så kan du be barnet finne en bestemt gjenstand i boka. For eksempel spør du: » Hvor er melka?». Eller: «Kan du finne lastebilen?». Så peker barnet på det riktige bildet. Hvis barnet peker på en annen gjenstand kan du si: «Ja, det er båten, men nå var det lastebilen jeg ville du skulle finne. Kan du se den et annet sted på siden? Så kan dere eventuelt finne den sammen hvis det er vanskelig. Hvis barnet er språklig klar for det kan det også være morsomt at barnet spør den voksne. Og det er gøy hvis den voksne peker på feil gjenstand. Da må jo barnet peke på den riktige!
- Hvis du ønsker fokus på SPRÅKPRODUKSJON (ekspressivt språk) kan du bruke den slik: Du peker på den gjenstanden du vil at barnet skal sette navn på, og spør «Hva er det?» Så skal barnet si ordet på gjenstanden. Dere kan gjerne bytte på å spørre og svare. Husk at dersom barnet sier ordet med feil uttale, så kan du bare gjenta det riktig uten å kommentere at det var feil.
- Hvis du er forelder til barn, eller jobber med barn som ikke bruker så mange ord enda, så kan du bare peke på de ulike gjenstandene og samtidig navngi dem. Hvis det er ord du vet at barnet sier, så kan du spørre «Hva er det?»
- Når barnet har lært mange av ordene, kan man ha fine, gode samtaler rundt hva som skjer på bildene. Da kan dere gå over fra peking til å fortelle mer fritt. Kanskje dere ser på bildet av butikk, og barnet begynner å fortelle om egne opplevelser fra å handle i butikken. Jeg jobbet med en gutt som syntes det var gøy å finne bildet av mannen på byggeplassen som tisser ute. Da skulle han fortelle at han hadde tisset ute i skogen en gang.
- Et annet tips er å bruke ark med «kikkehull». Dette tipset har jeg funnet på bloggen til «logopedmamma» http://tuppiluu.blogg.no/ Det kan være lurt å bruke dette hvis du har barn som strever med å holde oppmerksomheten når det er mange bilder, mange visuelle inntrykk. Har bare tatt et farget A4-ark og klippet hull i midten. Noen ark har stort hull, andre lite hull.
- «SE OG SI» på iPad:
Det finnes også en app som er basert på bøkene til Kari Grossmann. Her skal barnet finne gjenstander i «myldrebildene». Man kan velge tema/kategori, slik som i boka. Men her er det appen som bestemmer hvilke ord barnet skal finne. En kvinnestemme sier: «Kan du finne…» For hver runde skal man finne 10 gjenstander. Også her kan man samtale om bildene.
Min erfaring er at mange barn synes dette er en morsom app, og det er gøy å finne gjenstandene. Men de barna som har oppmerksomhets-/konsentrasjonsvansker kan synes det er for mange bilder på en side, og ikke alle barna klarer å finne gjenstandene med så mange visuelle inntrykk. Da er det lettere med papirversjonen av «Pekeboka», der dere kan bruke «kikkehull».
Men prøv gjerne begge deler 🙂
Her er noen pekebøker fra Kari Grossmann:
PEKEBOKA MI
SE OG SI – ORDBOKA MI
SE OG SI – BARNETS FØRSTE ORDBOK (det er denne jeg har tatt bilder fra)
BARNEHAGEBOKA MI
Hvis dere vil se på flere bøker av Kari Grossmann, finner dere en link til det her: https://www.barnasegenbokverden.no/forfattere/Grossmann,%20Kari
Kos dere med språktreningen!