Nå nærmer påsken seg, og jeg tenkte jeg skulle tipse om noen ulike påskespill fremover mot påske. Det første spillet jeg starter med er «Påskeharespillet». Det er et enkelt brettspill der det er om og gjøre å komme først fra start til mål. Påskeharen står på start og vil fort til mål som er kurven med påskeegg. På veien mot mål skal man svare på spørsmål om påske. Man svarer så godt man kan, og det er ingen fasitsvar, men er tenkt som en mulighet til å snakke om ting som har med påske å gjøre. Spillet skal være morsomt, men samtidig kan samtaler rundt spørsmålene også kunne bidra til læring.
Slik spiller man:
- Hver spiller plasserer sin brikke på start (ruta med bilde av påskeharen).
- Man kaster terning etter tur og flytter brikken det antall terningen viser.
- Når man kommer på en farge skal man se nederst på spillet, og finne samme farge der. Ved siden av fargen står det et spørsmål knyttet til påske, og man svarer så godt man kan (med eller uten hjelp). Hvis du for eksempel kommer på Orange farge skal du svare på hva du synes er best med påsken. Hvis du kommer på grå farge skal du svare på hvilken farge vi forbinder med påske.
- Den som kommer først i mål har vunnet.
Lykke til!
Språktrening er gøy 😉
Hei! Takk for en fin og hjelpsom blogg 🙂 Jeg har et spørsmål: Jeg har en gutt på 5 år, fra østlandet, som alltid har erstattet r-lyden med j-lyd. Nylig har han begynt å bruke skarre-r i stedet. Selv om r-lyden ofte er på plass litt senere, tenkte jeg at dette var et spesielt tilfelle, og jeg lurer egentlig på om skarre-r kommer til å forbli nå, eller om du tror rulle-r kommer etterhvert?
På forhånd takk for svar 🙂
Hei 🙂 Når det gjelder R-lyden, så er det en del barn som ikke har den på plass før 6-7 årsalder. Hvis barnet strever med andre språklyder så har vi fokus på å få på plass disse før r-lyden. Hvis barnet ikke er bevisst på at han ikke mestrer R, og det ikke plager ham på noen måte, så trenger vi ikke ha noe spesielt fokus på det ved 5-årsalder. Men når du sier at gutten din har begynt med skarre-r, så tenker jeg at han har begynt å bli bevisst på at han ikke helt mestrer den lyden, og at denne endringen til skarre-r er et tegn på at han prøver å lage r-lyd. Og når han er bevisst på dette, og lager skarre-r i et forsøk på å mestre r-lyd, så bør man øve på å få vekk skarre-r, og få den over til rulle-r. Ofte venter man med å ha fokus på r-lyd hos barn i barnehagealder, men her tenker jeg at det er fint dere øver på å få den over til rulle-r, og ikke venter til han har blitt vant til å bruke skarre-r, da kan det være vanskeligere å gå over til rulle-r.
Når han lager skarre-r lager han lyden nede i halsen. Ved rulle-r lages lyden ved at tunga plasseres bak fortenner oppe, og gjerne trekke tunga litt bakover så det ikke blir lespelyd. Når han har erstattet r-lyd med j-lyd så betyr det at han ikke har tunga opp, og det trenger han for å lage r-lyd. Så dere kan øve på å få tunga opp mot fortennene. Dere kan si øvelsene «tra-tre-tri» eller «dra, dre, dri». Deretter kan dere si ord med disse lydene, for eksempel «traktor, trene, trikk», eller «dra, dress, drikke».