Jeg bruker mange ulike spill og leker for å holde motivasjonen oppe når jeg øver med barn. Her kommer tips til en del leker jeg bruker mye, og en beskrivelse av hvordan man kan bruke dem:
- Hai og krokodille: Jeg har kjøpt en lekehai og en lekekrokodille, dem fant jeg på Amazon. Disse bruker jeg mye. Jeg kan bruke dem som motivasjon underveis mens vi øver. F.eks. legger jeg ut ordene vi øver på, og så får barnet trykke på en tann for hver gang. Både krokodillen og haien har åpen munn, og man kan trykke ned tennene, og plutselig kan det skje at de biter deg i hånda når du trykker ned en av tennene. Det gjør ikke det minste vondt, men barna synes likevel det er ganske så spennende og nervepirrende. Jeg pleier å vise først, så barna ser at det verken er vondt eller farlig. Jeg kan også bruke disse som belønning på slutten av en jobbeøkt.
2. Banana Monkey er en morsom leke som jeg også har funnet på Amazon. Her putter man gule bananer inn i det som apen sitter på. Så trekker man ut en og en banan, og plustelig hopper apen høyt opp i lufta. Du vet aldri på hvilken banan han kommer til å hoppe, og det blir derfor veldig spennende og morsomt. For å gjøre det ekstra gøy kan man ha en konkurranse hvor det er om og gjøre å fange apen når han hopper i lufta. Denne leken bruker jeg også som belønning eller motivator, enten underveis når jeg øver med barn, eller som en motiverende og gøy aktivitet vi gjør helt på slutten av logopedtimen. Det er gull verdt å ha slike morsomme aktiviteter, og gjør at både barn og voksne synes det er gøy å øve sammen.
3. Pop the Pirate er en annen morsom leke som jeg har tipset om tidligere. Her plasseres piraten i en tønne. Så stikker man fargesverd inn i tønna, og plutselig hopper piraten høyt opp i lufta, og vi vet aldri når han hopper, noe som gjør det både spennende og morsomt. Noen ganger hopper han på det første sverdet, mens andre ganger hopper han ikke før vi har satt inn nesten alle sverdene. Jeg bruker denne leken mye, og med barn fra 3-12 år (alt etter modenhet). Også her kan jeg bruke den for å gjøre hver øvelse på logopedkontoret mer motiverende, eller bruke den som e motiverende leke mot slutten av logopedtimen. Noen ganger gjemmer jeg sverd oppå bildene vi skal øve på, så trekker barnet ett og ett sverd, mens de sier ordene vi øver på.
4. Pop the Pig er også en morsom leke, som jeg bruker omtrent daglig. Det er en lekegris som man kan mate med fargerike hamburgere. Man kaster en fargeterning for å se hvilken hamburger-farge grisen skal spise. Hvis man får rød farge på terningen tar man en rød hamburger, og så snur man hamburgeren for å se hvilket tall som er under hamburgeren. Hamurgerene kan ha tallene 1-4, og det tallet som står under hamburgeren er det antall ganger du skal trykke på hodet til grisen. Og når du trykker på hodet til grisen, så vokser magen hans og blir større og større, helt til beltet til slutt sprekker og han er mett. Denne leka bruker jeg også som motivasjon, enten underveis i logopedtreningen, mellom øvelser, eller som en motivasjon og noe gøy vi kan gjøre på slutten av timen. Også her kan jeg f.eks. legge hamburgere oppå kortene vi øver på, og så tar barnet kortet med en hamburger på, øver på ordet på kortet, og mater grisen med hamburgeren.
5. Fiskespill bruker jeg også som en motiverende leke på logopedtimene. Ofte skal barn ha mange repetisjoner på lyder eller ord, og da er det fint å bruke fiskespillet. Ofte legger jeg frem ordene/bildene vi skal øve på, og så får f.eks. barnet velge en fisk for hver repetisjon, og setter fisken oppi «dammen». Men vi venter med å skru på fiskespillet til vi er ferdige med å øve. Dette blir dermed en samlelek, hvor barnet for hver øvelse eller repetisjon samler fisker, og så blir belønningen til slutt å sette på fiskespillet og fiske opp alle fiskene man har samlet i løpet av logopedtimen.
6. Chipper Chat er et spill jeg også har tipset om tidligere, og som jeg bruker en god del. Her får barna ett brett hver med ulike motiver på. Så setter de på fargerike brikker, og til slutt fanges brikkene opp med en magisk magnetstang. Her kan jeg gjøre det sånn at barnet får velge en brikke etter hver repetisjon av ett eller flere lyder eller ord, alt etter hva vi øver på. Da får vi til mange repetisjoner på ord, men på en morsom måte.
Det er viktig å ha det litt gøy når vi øver 😉
Lykke til!
Språktrening er gøy 🙂