(Bilder hentet fra Google)

 

Når bør R-lyden være på plass, og hva kan foreldre og barnehagen gjøre?

Først en oversikt over når vi venter lydene på plass:

  • 3 år: vokalene + M, P, B, H
  • 4 år: N, T, D, J, F, V, L
  • 5 år: K, G, NG
  • 6-7 år: R-lyd og retroflekser rn-, rd-, rt-
  • 7 år: S (etter tannfelling)

 

Det at små barn ikke har alle lydene på plass hører til den naturlige utviklingsprosessen barn må gjennom. Mange bekymrer seg fra barna er svært små, men som regel kommer språket og lydene helt av seg selv.

Foreldre kan ofte bli bekymret når R-lyden lar vente på seg. Men det er store individuelle forskjeller på når barn begynner å mestre R-lyd. Det er vanlig at barn klarer å uttale R når de har kommet i 6-7 -årsalder.

Noen barn bryr seg heller ikke om at de ikke kan si R, mens andre igjen plages når det påpekes at de uttaler den feil. Her er det store forskjeller på hvordan barn reagerer.

Jeg har jobbet med barn som er bevisste på at de ikke klarer å si R (har vært barn i 5-6 årsalder), og som ønsker å mestre dette. Da er de som regel også motiverte for å trene på R-lyden. Så har jeg vært borti en del barn som ikke mestrer R-lyd, men som slett ikke er klar over det, og som heller ikke bryr seg. Så lenge barnet ikke selv opplever det som et problem at de ikke kan si R, så er det best å ikke påpeke det. Hvis barnet har andre uttalevansker er det de andre lydene vi tar for oss først. Så kommer R-lyd senere. Og oftest kommer den av seg selv. Hvis den ikke kommer av seg selv, og barnet plages av å ikke mestre det, så kan man gjøre noen øvelser for å trene på R-lyd.

 

Fakta om R-lyden:

  • R-lyden er en av de vanskeligste lydene å lage.
  • Det er en vanskelig jobb for tunga, det krever at tunga er sterk og fleksibel.
  • R-lyden er oftest på plass ved 6-7 årsalder.
  • Mange erstatter R-lyd med L eller J. Trening av R-lyd går ut på å erstatte et allerede satt mønster, for eksempel erstatte J med R. Øvelser kan få hjernen til å viske ut det gamle sporet. Det kan ta litt tid.
  • Man kan trene munnmotorikk, spesielt tungemotorikk for å øve styrke og fleksibilitet i tunga.

 

Hvordan skal vi gå frem for å øve på R?

Det første du kan gjøre er å høre etter om barnet erstatter R med L eller med J.

Enkelte barn erstatter R-lyden med L, mens andre erstatter med J. Barn som erstatter med L har kommet lengre i den motoriske utviklingen, fordi tungespissen da løfter seg opp. Når barnet erstatter R med J, ligger tunga nede. Og vi vil ha tunga opp for å si R-lyd! Prøv selv å erstatt R med J og L, så kjenner du hvor tunga er 🙂

rose      ROSE (R-lyd) – LOSE (L-erstatning) – JOSE (J-erstatning)

Tunga må opp, og i tillegg må den være sterk nok til å holde seg oppe, til tross for at det blåses luft hardt ut.

Manglende R-lyd regnes ikke som et alvorlig fonologisk problem. Årsaken til manglende R er knyttet til motorikk, og ikke til lydsystemet i språkminnet.

Ved rulle-R bruker vi tungespissen, mens skarre-R er lettere, fordi man da bruker drøvelen. Det som er vanskelig med rulle-R er at den ligner på lydene T, D, L. For å lage disse tre lydene skal vi holde tunga mot ganen ganske lenge, men ved rulle-R skal vi så vidt være borti ganen en gang. Prøv selv! Det er ganske avansert tungemotorikk 🙂

tunge

(Bilde hentet fra Google)

 

R-tips:

Det er derfor lurt å starte med munnmotorisk trening for å mestre R. Spesielt hvis barnet strever med å få tunga opp mot nesa, ned til haka osv. For å klare å si R må tunga rett og slett trene slik at den blir sterk og bevegelig.

(Les mer om munnmotorisk trening HER og tungetrening HER).

 

D-erstatning er en teknikk som kan brukes for å trene på R-ord. Det vil si at R-lyden byttes ut med D-lyd. Dette fordi tunga plasseres på samme sted ved R og D. Og hvis du sier DD fort, så vil det høres ut som R-lyd. Prøv selv!

Her er noen eksempler på ord med D-erstatning:

  • d-dåpe (dråpe)
  • d-donning (dronning)
  • d-due (drue)
  • d-dage (drage)
  • d-dikke (drikke)
  • d-divhus (drivhus)

 

Jeg har tidligere skrevet om bruk av spå i uttaletrening. Denne kan fint brukes til å trene R-lyd også. Mer om hvordan du lager og bruker spåen finner du HER.

IMG_1441

 

Her er noen tavler med ord jeg bruker til R-trening med D-erstatning:

IMG_0698

IMG_0700

 

IMG_0703

 

IMG_0704

 

Dette er øvelser man kan prøve hjemme og i barnehagen, hvis barnet er klar for det, og motivert for det. Det skal en del trening til for å mestre det. Dersom R-lyden ikke er på plass etter skolestart kan man kontakte PPT for å få logopedhjelp.

 

Lykke til!