Tips til dagtavler og jobbetavle til barn med spesielle behov som trenger visuell støtte. Dette er forresten noe som er nyttig for alle barn.
Alle liker å vite hva de skal gjøre i løpet av dagen. Dette gjelder både voksne og barn. Tenk deg at du skulle gått på jobb eller skole uten å ane hva som skulle skje i løpet av dagen. Jeg må i hvert fall sjekke kalenderen min, og gjerne ha en liste og en timeplan for hva som skal skje i løpet av dagen.
Akkurat som oss voksne, så liker også barn å ha oversikt over dagen, og aktiviteter de skal være med på.
Noen barn liker å ha oversikt. Andre barn er helt avhengige av å ha oversikt, og har et stort behov for å vite hva som skal skje, og hva som forventes av dem. Hvis ikke kan dagen deres gå i krøll.
Jeg jobbet en gang med ei jente som ble veldig frustrert når hun ikke visste hva som skulle skje. Den gang var jeg ganske så nyutdannet og uerfaren med hva jeg skulle gjøre. I det ene øyeblikket kunne jeg få kyss og klemmer fra jenta, i neste øyeblikk kunne hun bli skikkelig sint på meg, hun kunne da bli så frustrert at hun klorte og bet. Jeg forsto jo at det var en grunn til denne frustrasjonen, og da jeg forsto at hun hadde behov for visuell støtte i løpet av dagen, ble mye av den negative atferden borte, og denne jenta fikk en mye bedre barnehagedag. Det varmet mitt spes.ped. hjerte å se hvordan dette endret hennes dager i barnehagen 🙂
Det er alltid en grunn til at barn har en negativ atferd. Ofte kan det bunne i usikkerhet, og mangel på forutsigbarhet.
Det vi gjorde i barnehagen var å lage en dagtavle med symboler/bilder av hva som skulle skje i løpet av dagen.
Opp igjennom årene har jeg laget mange dagtavler med visuell støtte for barn med spesielle behov. Jeg lager også «jobbetavler»/ «jobbelister» med bilder som viser hva vi skal jobbe med når vi har små grupper, eller enetrening. Dette skaper forutsigbarhet og hjelper barna å konsentrere seg om hva vi skal gjøre. De slipper å bruke energi på å lure på hva som skal skje.
Forslag til jobbelister/jobbetavler til bruk i små grupper eller enetrening:
- Vi skriver og tegner jobbeliste med hva vi skal gjøre. Dette er den enkleste å lage, og jeg lager den oftest sammen med barna før vi skal gjøre aktiviteter. Når vi er ferdige med en aktivitet setter vi kryss på det som er ferdig. Da er det lett å vite hvor mye som er igjen.
Vi setter kryss når vi er ferdig med en aktivitet.
Busstavle/liste: Her setter jeg på bildene av hva vi skal gjøre (settes på vinduene i bussen). Vi snakker om hva som skal skje/hva vi skal gjøre. Samtidig pleier vi å bli enige om en belønning som vi gjør på slutten, når vi har gjort alle tingene jeg har bestemt. Alltid motiverende med en gulrot 🙂 De som velges som belønning settes på buss-stoppet. Tavla med buss-stopp er altså en belønningstavle.
Siden jeg jobber i flere barnehager trenger jeg flere tavler, så her er noen flere forslag til tavler jeg bruker:
Forslag til dagtavler:
- Det enkleste, og det jeg har benyttet mest er å sette en stripe med borrelås på veggen i barnehagen, og så sette symboler etter hverandre. Noen foretrekker å sette bildene loddrett etter hverandre. Jeg liker best å ha dem etter hverandre i leseretningen.
Ofte lager jeg små tavler til enkeltbarn, med få symboler om gangen, oftest 2-4 symboler/bilder. Da kan de få navnet sitt på tavla, og pynte den med klistremerker, eller bilder av noe de er opptatt av.
En dagtavle kan også se slik ut:
Jeg har også laget dagtavlen som en klokke:
Uketavle med symboler/bilder av hva som skal skje i løpet av dagen:
Det er mange mulige måter å lage dagtavler på. Det viktigste er å finne frem til hva det enkelte barnet trenger.
Lykke til!