Her kommer et tips til uttaletreningen. Et epletre limt på papp, og epler med bokstaver på, så blir det en morsom øvelse for å trene på uttale av ord, eller for å øve på bokstaver/bokstavlyder.

Her får barnet et bilde av ordet hun/han skal lage. Du kan velge om det er behov for å ha ordet som støtte under bildet eller ikke. Det kommer an på hvor i utviklingen barnet er, og hva dere ønsker å øve på. Her har jeg laget kort med ordet under bildet, fordi jeg jobber med barn som har behov for denne visuelle støtten.

Barnet lager ordet med bokstavene, og for hver gang barnet setter et eple med en bokstav på epletreet, så sier barnet bokstavlyden. Her er det viktig at vi uttaler bokstavlyden, f.eks. «k» (som om noen skyter med en pistol), og ikke «kå» (som er navnet på bokstaven).

Når alle bokstavene i ordet er satt på treet, så «leser»/uttaler vi ordet ved å føre fingeren under bokstavene slik at vi får med alle lydene .

IMG_1629

Barn som strever med uttale kan ha god nytte av slik visuell støtte. En del barn har behov for å se ordet og bokstavene i ordet for å bli bevisste på hvilke lyder som skal med for å uttale ordet korrekt.

For eksempel: hvis barnet uttaler ordet «KOST», men ikke får med førstelyden, slik at det blir «OST», så vil det å ha visuell støtte med bokstaver hjelpe barnet å forstå at vi må ha med k-lyden først i ordet, ellers blir det «ost» i stedet for «kost».                                                                                                          kost  ost

IMG_1637

 

Et annet eksempel er når barnet i uttalen sin erstatter lyder, slik at meningen i ordet blir feil, for eksempel ordet «KAM» blir til «LAM». Da vil det også være nyttig med visuell støtte ved hjelp av bokstaver.

lam   kam

IMG_1636

Dette er også noe man kan øve på ved å bruke minimale par. Dette kan du lese mer om HER.

 

Her trener vi på å uttale k-lyden først i ord.

 

 

Bildene vi har laget er hentet fra Google og fra inPrint.

IMG_1624

IMG_1623IMG_1625

 

Lykke til!

Trening kan være gøy

IMG_0873[1]