For en stund siden fikk jeg en mail med spørsmål om hvordan man kunne øve på F-lyd hos barn som strever med dette. Det gjorde at jeg fikk lyst til å dele noen tips om dette her, siden det kanskje er flere barnehager og skoler som opplever barn som strever med F-lyd.

F-lyden er en friksjonslyd, hvor overtennene settes mot underleppa. Tunga skal være i ro. Munnen får da en trang åpning mellom overtennene og underleppa. Det kommer en jevn og rolig lyd ut av munnen. Lyden er ikke stemt, og strupehodet i halsen skal derfor ikke vibrere. Du kan kjenne etter med to fingre på halsen at det ikke skjer. En f-lyd er en ustemt v-lyd.

V-lyden er også en friksjonslyd. Akkurat som ved F-lyd setter vi overtennene mot underleppa når vi sier V-lyd. Tunga skal være i ro. Lufta går sakte ut mellom den trange åpningen mellom overtennene og underleppa. Men i motsetning til F-lyden er V-lyden stemt, og det skal derfor vibrere i strupehodet på halsen når vi sier V-lyd.

Hva som er viktig å tenke på når vi sier friksjonslydene /v/ og /f/ er:

  • ikke bite for hardt i underleppa
  • ikke bite deg i hele underleppa, men sette overtennene midt oppå leppa.
  • være avslappet i nakken og halsen
  • kinnene skal ikke være blåst opp.
  • passe på at leppene ikke står i bred stilling som til et smil.

Andre tips for å få til F-lyden:

  • En munnmotorisk ferdighet som er viktig å kunne for å mestre /v/ og /f/ er leppelukke. Det vil si at barnet må klare å lukke leppene sammen. Dette kan for eksempel øves på ved å bruke en tungespatel som fås kjøpt på apotek. Spatelen plasseres mellom leppene, og det er viktig å sørge for at barnet ikke holder spatelen med tennene, men med leppene. Da får barnet øvd på styrke til å lukke leppene tilstrekkelig sammen, og den muskelen barnet bruker når det holder spatelen med leppene er viktig for å produsere lydene /f/ og /v/. Barn som har åpen munn i hvilestilling vil oftest streve med uttale. Det er vanskelig å snakke med åpen munn, så barnet må mestre å lukke munnen for å produsere mange av språklydene.
Dette bildet har et tomt alt-attributt, og filnavnet er img_3520-e1583530354493.jpg

En øvelse kan være å bruke cheerios (frokostblanding) for å styrke det sensoriske ved uttale av /f/-lyden. Det vil si at barnet skal føle hvor i munnen lyden lages. Her kan man legge en cheerios på barnets leppe (husk å fukte leppa først). Så skal barnet «skrape av» cheeriosen med tennene. Når barnet klarer det kan h*n prøve å gjøre samme bevegelse uten cheerios. Mens barnet gjør det sier den voksne «frys», og barnet stopper i stillingen og forsøker å si en /f/-lyd, eller et ord som starter med /f/ mens barnet holder tennene på leppa. Da får barnet øvet på plassering av munn, tenner og leppe ved uttale av lyden. Man bør passe på at barnet har bevegelsen på plass før det øves på å sette på lyd. Men en forutsetning for denne øvelsen er at barnet mestrer leppelukke.

Lykke til!

Språktrening er gøy 😉