Her kommer tips til et nytt setningsspill. Her har jeg laget tavler med tre tomme ruter nederst. I de tomme feltene skal vi plassere gule, røde og blå kort, og dermed lage morsomme setninger. Over tavlen har jeg tre bunker med kort. Først trekkes et gult kort med et substantiv, og dette plasseres i den første ruta. Så trekkes et rødt kort med bilde av verbet, og denne legges i den andre ruta. Til slutt trekkes et kort med blå farge, som sier hvor handlingen skal skje. Ved å ha mange kort med bilder, så kan vi lage uendelig mange ulike, morsomme setninger, og det er både spennende og morsomt å trekke kort og lage setninger ut ifra hvilke bilder man får. Så kan vi snakke om setningen vi får, om det er noe som kan skje, eller om det bare er tull. Hva skjer egentlig hvis man baker muffins i et svømmebasseng? Og kan en hai egentlig kjøre bil på taket av et hus? 🙂

Og hva med sneglen…kan en snegle hoste i klasserommet? Kan vi høre det da?

Og kan egentlig en sjiraff koste oppi et badekar?

På de gule kortene med substantiv hadde jeg også lyst til å legge til adjektiv som beskriver egenskaper ved personene på bildene. For eksempel:

  • Den sure gamle mannen…
  • Den flekkete sjiraffen…
  • Den redde mannen…
  • Den slimete sneglen…
  • Den skumle sjørøveren…
  • Den dansende katten…
  • Den farlige løven…
  • Den tullete klovnen…
  • Den lure tyven…
  • Den slitne mannen…
  • Den spretne påskeharen…
  • Den modige brannmannen…
  • Den smarte legen…
  • Den tykke mannen…
  • Den søte valpen…
  • Den travle mannen…
  • Den morsomme sangeren…
  • Den sinte hunden…
  • Den tøffe politidama…
  • Den våte hunden…
  • Den spreke joggeren…

Jeg har laget tavler med ulike farger, så kan barna få velge farge. Jeg ønsket også å lage en tavle med hvit farge, hvis noen barn har best nytte av ren, hvit farge, hvor bildene kanskje fremtrer tydeligere.

Lykke til!

Språktrening er gøy 😉