Her kommer et tips til hvordan man kan jobbe med sammensatte ord.
Et sammensatt ord er to eller flere ord som skal skrives som ett ord. Det er ikke sjelden man kan se feilskrivinger av sammensatte ord, og det kan derfor være lurt å øve på bevisstgjøring av dette med barna, og gjøre dem bevisste på at disse ordene ikke skal deles, også fordi mange sammensatte ord forandrer mening om de deles. Det er for eksempel forskjell på disse ordene når ordene deles:
Ved å bruke sammensatte ord kan man snakke med barna om betydningen av ord, hva som blir igjen av ordet hvis det siste ordet tas bort, eller hvis det første ordet tas vekk, og hva som skjer med betydningen av ordet dersom vi bytter om på de to ordene i det sammensatte ordet. Betyr ordet fortsatt det samme, eller får det en annen mening? Og hva hvis vi deler ordet i to, som eksemplet med «ananasringer» eller «ananas ringer».
Ta for eksempel ordet brannbil. Her kan vi snakke med barna om at ordet består av to ord, brann+bil. Hva skjer hvis vi tar vekk ordet brann? Hva hvis vi tar vekk ordet bil? Hva om vi bytter om de to ordene i det sammensatte ordet og skriver bil+brann – bilbrann. Betyr det fortsatt det samme?
Jeg har laget ord til spill/aktivitet der vi øver på sammensatte ord. Ordene legges på bordet, eller oppi en boks. Så skal barna finne ordene som passer sammen for å lage et sammensatt ord. Man kan gjøre aktiviteten med ulike vanskegrader (nr 1 er den letteste):
- Sett det sammensatte ordet, for eksempel «brannbil» klar på brettet. Sett også «bil» klart på brettet, slik at barnet kun trenger å finne ordet «brann».
- Sett det sammensatte ordet «brannbil» på brettet. Så skal barnet finne de to ordene som settes sammen til ordet «brannbil», de skal altså finne ordene «brann» og «bil».
- Barnet får ett tomt brett, og må selv sette på alle bildene til sammensatte ord.
Lykke til!
Språktrening er gøy 😉