Den scher ut som en schlange… en schlange som schkal schkli.

 

Litt om språklydene og når de er forventet å være på plass:

3 år: vokalene + M, P, B, H

4 år: N, T, D, J, F, V, L

5 år: K, G, NG

6 år: R

7 år: S (etter tannfelling)

 

S-lyden er ikke den første lyden vi begynner å trene på når et barn strever med uttale. Den er en av de siste, og forventes ikke å være på plass før 7-8 -årsalder. Men for barn som har de fleste andre lydene på plass, og kan klare å øve på S-lyd, så er det bare å sette i gang.

Jeg har jobbet med barn som bruker «sch»-lyd i stedet for «s»-lyd. Her er noen tips til hvordan vi da har trent på S-lyd:

Tips 1: Artikulasjonskort

Jeg viser artikulasjonskort med bilde av munnen som sier «S». Vi snakker om at tungespissen skal ned bak fortennene, og så lager vi samtidig smilemunn. Prøv selv og kjenn hvordan den rette S-lyden da kommer snikende.

IMG_0802[1]

 

Tips 2: Øv på å si T-lyden, og la den gå over til S-lyd. Prøv selv og hør hvor du plasserer tunga. Når barnet sier «SCH» er tunga plassert for langt bak i munnen. Vi vil ha tunga frem mot tennene.

Barnet sier T-lyden mens han/hun går oppover trappa med fingeren. Så sklir fingeren ned, og T-lyden går gradvis over til S-lyd:  t t t t t-tssssssss…   Prøv selv!!

IMG_0792[1]

 

Tips 3:

Tavler som disse bruker jeg veldig ofte ved uttaletrening, og min erfaring er at alle barna syns det er gøy. Vi snakker om at vi skal «lese» bokstavlyder og bilder. Jeg bruker tavlene mye, og de er alltid populære!!!! Her får barnet også mange repetisjoner på lydene 🙂

Barnet «leser» med fingeren og sier:

«S S S S S   SKO»

«S S S S S   STIGE»

 

På tavlene her har jeg ord/symboler med konsonantsammensetninger, dvs. at konsonantene kommer etter hverandre. Hvis dere skal starte med å trene uttale av S-lyd kan det være lurt å starte med ord som har en vokal etter s-lyden, det er lettere å uttale, for eksempel:

S S S S S  SEL       sel

S S S S S  SOL       sol

S S S S S  SOFA   sofa

S S S S S  SAND    sand

 

 

LYKKE TIL!                                                        TRENING KAN VÆRE GØY!!

gøy-å-lese                            uten navn         tunge1