Jeg jobber med flere barn som stammer, og tenkte å dele en aktivitet jeg ofte bruker i starten, når jeg ønsker å bevisstgjøre barnet på hastighet og flyt i talen. Jeg har laget kort med ulike bilder. Vi legger kortene på bordet og trekker kort annenhver gang. Nederst på kortene er det et lite bilde av enten en skilpadde, en frosk, en snegle, eller en racerbil, og disse små bildene viser hvordan vi skal si ordene på bildene. Det er altså fire ulike måter å si ordene på:

  1. En skilpadde nederst på kortet betyr at man skal si ordet flytende, uten stamming.
  2. En frosk nederst på kortet betyr at man skal si ordet på en humpete måte, med stamming.
  3. En snegle betyr at man skal si ordet sakte
  4. En racerbil betyr at man skal si ordet fort.

Den som trekker et kort skal ikke si hvordan ordet skal sies, men skal si ordet, eller en setning med ordet, enten flytende (skilpadde), humpete (frosk), sakte (snegle) eller fort (racerbil). Hvis den andre klarer å gjette om ordet/setningen sies på en flytende, humpete, sakte eller fort måte får han/hun beholde kortet. Aktiviteten kan hjelpe barnet å vurdere flyt og hastighet på egen tale. Ofte når barnet sier ordet fort, vil det også bli humpete (stamming), og det kan være en fin måte å snakke med barnet om at å snakke fort ofte fører til mer stamming, og at det å snakke saktere kan føre til at det blir mer flytende tale uten stamming.

Lykke til!

Språktrening er gøy 😉