Å forstå grammatikk og bruke det riktig kan være vanskelig for barn, ungdom eller voksne med ulike språkvansker. Både barn med DLD (tidligere spesifikke språkvansker) og voksne med afasi kan streve med å bøye substantiv og verb riktig. Jeg jobber med både barn og voksne som strever med å bøye verb fra presens (nåtid) og til preteritum (fortid), og som har behov for ekstra trening på dette. Jeg vil derfor tipse om verb-kort jeg har laget og som jeg bruker med både barn og voksne som strever med å bruke verb riktig, og å bøye verbene rett.
På hvert kort står det en setning. Noen setninger er korte , og har kun ett verb som skal bøyes, mens andre setninger er lengre, og man skal da bøye to verb i samme setning, noe som er litt vanskeligere. Når vi øver på å bøye verb, så leser vi først setningen med verbet i nåtid, f.eks. «Mons og Marit sitter på benken». Så spørres det om hva de gjorde. Hvis det er vanskelig å forstå hjelper jeg med å si «Hva gjorde de i går?». Så skal man øve på å si setningen i preteritum/fortid, f.eks. «De satt på benken».
Eksempler på verb vi øver på:
- sitter – satt
- er – var
- tar-tok
- dusjer – dusjet
- koser seg – koste seg
- vinner – vant
- vasker – vasket
- kjeder seg – kjedet seg
- synger – sang
- sparker – sparket
- fisker – fisket
- spiser -spiste
- går tur – gikk tur
- står – sto
- pusler – puslet
- pusser – pusset
- måker – måket
- betaler – betalte
- trøster – trøstet
- ser – så
- snakker – snakket
- finner – fant
- ringer – ringte
- kjører – kjørte
- leser – leste
- gir – ga
- hjelper – hjalp
- kjøper – kjøpte
- drikker – drakk
- får – fikk
- jobber – jobbet
- bader – badet
- mobber – mobbet
- konkurrerer – konkurrerte
- griller – grillet
- trener – trente
- fryser – frøs
- rømmer – rømte
- heller – helte
- løper – løp
- hopper – hoppet
- krangler – kranglet
- svømmer – svømte
- spiller – spilte
- danser – danset
- maler – malte
- koser – koste
- feirer – feiret
- hjelper – hjalp
- gjør – gjorde
- tenker – tenkte
- nyser – nøs
Lykke til!
Språktrening er gøy 😉