Jeg elsker å bruke Hopp i havet som motiverende språk-spill. Det er alltid populært hos barn, og det er også fint fordi man kan spille det med flere i barnehagen eller på skolen. Denne gangen har jeg laget bilder med jule-motiv. Kortene kan brukes for å spille Hopp i havet, eller man kan spille det som memory-spill, hvor man skal trekke kort og finne to og to like. Men det fine med Hopp i havet-spill er at det er så mange ord og begreper som kan øves på i dette spillet. Spillet går ut på at man legger kortene med bildesiden ned, og så har man noen kort hver i hånden. Så skal man spørre den andre om å få bilder man trenger for å få like bilder. Og da må man beskrive med så mange detaljer som mulig, slik at de andre spillerne forstår hvilket bilde det spørres om. Det blir en morsom måte å øve på, og her er eksempler på ord og begreper som kan øves på ved å spille Hopp i havet:

  • Farger
  • Preposisjoner: foran, bak, ved siden av, under, over, oppi
  • Verb: hva gjør personene/dyrene på bildene?
  • Navn på ting på bildet: snø, slede, julelys, reinsdyr, gaver, pepperkakehus, krybbe, pipe, julesang, snømann, julemat, julepynt, juletre, julestjerne, nisseklær, feire, natt, julaften, familie.
  • Størrelser: stor, liten, mindre enn, større enn, lang, kort, lengre enn, kortere enn, lav, høy, lavere, høyere.
  • Klær: hva slags klær har de på, hvordan ser de ut?
  • Utseende: gammel, ung, rar, fint, tynn, tykk,
  • Former: eks. «Pakken har form som firkant/rektangel». «Jeg ser fire runde julekuler».
  • Følelser: Er personene glade, triste, overrasket, sinte, redde?
  • Antall: Hvor mange personer? Hvor mange gaver? Hvor mange dyr?

Slik spiller man Hopp i havet:

  • Jeg lager to eksemplarer av hvert bilde. De kortene man velger å ha med i spillet legges på bordet med bildesiden ned, så man ikke ser bildene.
  • Man setter opp en skjerm/vegg, så man ikke kan se hverandres kort. Jeg bruker skjermbrett fra IKEA, som egentlig er iPad-holder. Men man kan også sette en stor bok eller perm mellom spillerne.
  • Man trekker tre kort hver, som man ikke viser til motspillerne.
  • Så spør man etter tur, om bilder som man selv har og som man ønsker å finne to like av. Man kan f.eks. spørre: «Har du en nisse som sitter oppi sleden sin? Sleden har brun farge. Han har ett reinsdyr som står foran sleden. Bakerst i sleden har han mange pakker i ulike farger. Nissen har røde klær og langt hvitt skjegg. Han vinker, og ser glad ut. Har du det kortet?»
  • Hvis den du spør har bildet du spør om, sier spilleren «Ja, den har jeg», og så får du kortet og får et par. Hvis den du spør ikke har bildet du spør om, sier han/hun «Nei, den har jeg ikke, hopp i havet». Da må du trekke et kort fra bunken på bordet.
  • Man spiller helt til man har ikke har flere kort igjen på bordet, og så teller man hvem som fikk flest par.

Jeg bruker flere bilder av ulike nisser, ulike juletrær, ulike snømenn, ulike hus som er pyntet til jul osv. Da er det ikke nok å bare si at det er en julenisse på bildet man spør om, man må i tillegg fortelle om hvordan nissen ser ut, hva han gjør, og om det er andre ting på bildet 😉

Lykke til!

Språktrening er gøy 🥰