Å beskrive personer kan være god språktrening. Noen barn har få ord i vokabularet sitt, og strever med å bruke flere ord for å beskrive personer eller gjenstander. Andre barn har større vokabular, og kan bruke mange ord for å fortelle eller beskrive noe. Jeg har tidligere tipset om spillene «Gjett personen» og «Gjett hunden», hvor barn øver på å bruke mange ord for å beskrive bilder. Og nå som det nærmer seg jul har jeg laget et spill jeg har laget som heter «Gjett nissen». Her bruker vi ord for å beskrive ulike bilder av nisser, både hvordan nissene ser ut og hva nissene gjør.

Spillet inneholder brett med nisser med ulikt utseende, og her skal man øve på å beskrive nissene med så mange ord man klarer, slik at de andre som er med og spiller klarer å gjette hvilken nisse man beskriver. Her må man for eksempel beskrive:

  • om nissen er tynn eller tykk
  • hva nissen gjør (om han står i snøen, ved juletreet, på taket, om han sitter i sleden, om han går på ski, om han flyr i lufta, om han henger i julepynten, om han går ned pipa).
  • om nissen er alene, om han er sammen med andre nisser, om han er sammen med en snømann, et reinsdyr, en alv osv.
  • om nissen er en mann, nissekone eller nissegutt.
  • om nissen er glad, sur, overrasket…
  • om nissen har grått eller hvitt skjegg, og om skjegget er langt eller kort.
  • om vi kan se hele nissen eller bare hodet hans.
  • hvilke klær har nissen?
  • om nissen har med gaver eller ikke.

Det er f.eks. flere bilder av nissen med slede og reinsdyr, og da må man bruke flere ord for å beskrive hvilket nissebilde det er snakk om, det er ikke nok å si at nissen sitter i sleden.

Slik spiller man:

  • Hver spiller har ett eller flere brett med bilder av ulike nisser. Bildene av nisser legges med bildesiden ned, slik at man ikke ser hvilke nisser som er på bildene.
  • Den som trekker et bilde skal ikke vise bildet til de andre, men i stedet forsøke å fortelle om nissen(e) på bildet, slik at de andre klarer å gjette hvilket nissebilde som beskrives. Den voksne kan være modell og vise at det er om og gjøre å fortelle så mye man kan om nissen på bildet.
  • De andre spillerne forsøker å finne nissen som beskrives på ett av brettene. Den som har nissen på sitt brett, får legge kortet på brettet sitt.
  • Den som først har fylt hele brettet har vunnet.

Lykke til!

Språktrening er gøy 😉