Her kommer et tips til hvordan man kan bruke «Gjett hvem»-spillet i språktreningen. Dette er et morsomt spill som jeg bruker ofte med barn jeg jobber med, og spillet er veldig populært 😉

«Gjett hvem» er et spill som fås kjøpt i ulike bokhandler eller lekebutikker. Det følger egentlig med bilder av mennesker med ulikt utseende, og så skal man spørre seg frem til hvilken person den andre har på sitt hemmelige bilde. Jeg bruker ikke bildene av mennesker som fulgte med, men har i stedet laget egne små bilder som passer til spillet. Da kan jeg bruke de bildene jeg trenger for å øve på ord innen ulike kategorier. Hvis jeg har et barn som jobber med å benevne dyrenavn, klesplagg, leker, frukt, transport, eller andre ting, så setter jeg bilder av de ordene vi øver på i «lommene» på spillet. Så får vi til å trene på en morsom måte hvor barnet ikke tenker over at det er trening.

Slik gjør jeg det:

  • Jeg plasserer bildene vi skal øve på i de små «lommene» på spillet. Bildene er laminerte, slik at de kan stå stødig i «lommene» på brettet. Jeg har også limt bildene på en farget bakside, slik at man ikke skal kunne se gjennom bildene. Vi bruker to spill, det ene er blått og det andre er rødt. Barnet får ett, og jeg får ett. Både det røde og det blå spillesettet skal ha samme bilder, men bildene kan stå på ulike plasser.
  • De to spillebrettene med små laminerte bilder i plasseres mot hverandre, slik at man ikke kan se hverandres bilder.
  • Jeg har laget større kort med samme ord og bilder som de små kortene. De større kortene legges på bordet med bildesiden ned, så man ikke ser hva som er på bildene. Hver spiller trekker et stort kort (ca 4×5 cm), og plasserer det foran de små bildene, der hvor det er plass til å sette et bilde.
  • Så er det om og gjøre å spørre hverandre for å finne ut hvilket hemmelige kort den andre spilleren har. Jeg pleier å spørre «Er ditt hemmelige kort en…». Hvis vi øver på ord med dyrenavn kan jeg spørre barnet «Er ditt hemmelige kort en hund?». Hvis barnets store kort er en hund sier barnet «ja», og da vinner jeg et poeng, fordi jeg klarte å gjette riktig. Hvis barnet svarer «nei», så må jeg legge ned det lille bildet mitt av hund, fordi det ikke var hund på det store kortet til barnet. For hver gang man gjetter feil, vipper man ned det bildet på spillebrettet sitt, som man gjettet feil på.
  • Vi spør hverandre annenhver gang, og den som klarer å gjette motstanderens riktige kort, vinner et poeng. Så kan vi starte på nytt ved å trekke et nytt hemmelig kort som plasseres på hvert vårt brett.

Barna jeg har brukt det med synes det er gøy å vippe ned bildene for hver gang man spør og ikke gjetter riktig. Og jeg syns det er gøy å vite at barnet får øve på å benevne ord på en morsom måte, slik at det ikke oppfattes som øving, selv om det er det det er. Da er språktrening gøy 😉

Lykke til!

Språktrening er gøy 😉