Her er et tips om en kortstokk jeg kom over i bokhandelen. Inneholder kort med små og store bokstaver. Man kan øve på enkeltlyder, matche små og store bokstaver, eller sette bokstavene sammen til navn eller ord. Det er bare å bruke fantasien 🙂
Husk å øv på bokstavlyden 🙂 Jeg husker jeg en gang snakket med en lærer som jobbet på en barneskole, og hun sa til meg at det kan by på utfordringer dersom barn kun har lært navnet på bokstaven, og ikke bokstavlyden. Da må nemlig den læringen avlæres, og det kan dermed ta lengre tid å knekke lesekoden. La oss si at et barn for eksempel har lært at «S» uttales «ESS». Så skal han lære å trekke sammen lydene «I» og «S» til ordet «IS». Da vil barnet kanskje trekke sammen lydene til «I-ESS» i stedet for «I-S».
Bedre å starte med bokstavlydene med en gang. Det hender noen barn sier til meg at bokstaven for eksempel heter «ESS». Da sier jeg «Ja, det er navnet til bokstaven. Men nå skal vi øve på lyden til bokstaven, og lyden til bokstaven heter «S». Nå sier vi lyden til bokstaven «SSS».
FAB61CFB-4D2B-4BE4-A8CAC71604CCA58C-7C50881C-82CB-4D78-A4B2A92925FF9C87